Súčasťou podnikateľskej činnosti je aj prezentácia tovaru, či poskytovanej služby. Rovnako sem patrí aj reprezentácia podnikateľa. Nebadáte v tom veľký rozdiel? Z pohľadu daňovej uznateľnosti výdavkov je rozdiel podstatný. Viete ako účtovať reklamné predmety?
Náklady na reprezentáciu
Ide o náklady, ktorých cieľom je zvýšiť alebo udržať prestíž podniku, či osoby podnikateľa. Tieto sa účtujú na účet 513 – Náklady na reprezentáciu, a patrí sem napríklad:
- Pohostenie obchodných partnerov – obedy, večere, káva a pod.
- Pohostenie vlastných zamestnancov – napr. teambuilding
- Darčeky na školeniach alebo firemných akciách – ako fľaše alkoholu, perá a pod.
Tieto sú nedaňovými výdavkami a nie sú súčasťou základu dane.
Uznanie reklamných predmetov do daňových výdavkov
Sú reklamné predmety daňový výdavok? Výdavky na reprezentáciu sú z pohľadu zákona o dani z príjmov vždy nedaňovými výdavkami. Existuje však výnimka, ako zaradiť reklamné predmety do nákladov. Ak ide o reklamné predmety do 17 Eur účtovanie a uznanie do daňových výdavkov je možné podľa nasledovného:
- Podnikateľ nakúpi reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17€ za kus a súčasne nejde o darčekové reklamné poukážky, tabakové výrobky a alkoholické nápoje (okrem podnikateľov, u ktorých je výroba tabakových alebo alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti)
- V prípade platiteľa DPH sa suma posudzuje bez DPH, u neplatiteľa sa posudzuje suma 17€ vrátane DPH
- Ak suma za jeden predmet presahuje 17€, nie sú tieto reklamné predmety daňový výdavok a celá suma je nedaňová
- Predmety nemusia byť označené logom spoločnosti
- Víno je reklamný predmet, ak suma za obstaranie jedného kusa nepresiahne 17€
To znamená, že ak chcete aby boli tieto výdavky súčasťou základu dane, limit na reklamné predmety je 17€ na kus, a to vrátane nákladov na obstaranie ako doprava, poštovné, potlač a pod.
Reklamné predmety a DPH 2024
Zákon o DPH nepozná pojem výdavky na prezentáciu. Vymedzuje však, že platitelia DPH pri kúpe tovarov a služieb na účely pohostenia a zábavy nemôžu odpočítať DPH. A čo reklamné predmety nad 17€ a DPH? Podľa zákona o DPH platí, že dodanie reklamných predmetov v hodnote neprevyšujúcej 17€ za kus sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu, čiže nepodlieha dani na výstupe. Zároveň platitelia DPH pri nákupe reklamných predmetov do 17€ majú nárok na odpočítanie DPH. Ak je hodnota predmetu vyššia, podnikateľ nemá nárok na odpočítanie DPH z tohto reklamného predmetu, ktorý dodal bezodplatne. Ak by pri nákupe DPH odpočítal, bol by povinný odviesť DPH na výstupe.
Ak v tom nemáte jasno a reklamné predmety – účtovanie, či základné pojmy vám robia problémy, obráťte sa na nás. Daňové poradenstvo vám môžeme poskytnúť aj online.
Absolvovala som Vysokú školu poľnohospodársku v Nitre, kde som študovala odbor účtovníctvo a auditórstvo. Po škole, ako inžinierka som začala pracovať v účtovnej kancelárii, kde som sa zameriavala na audity firiem a získala tak cenné skúsenosti. Po dvoch rokoch som úspešne absolvovala skúšky na asistenta audítora a bola som zapísaná do Komory audítorov. Od roku 2009 podnikám samostatne ako účtovníčka a ponúkam komplexné účtovné služby pre firmy a podnikateľov. Vediem svoj tím štyroch ľudí, s ktorým sa zameriavame na precízne spracovanie účtovníctva a poskytovanie odborného poradenstva. Pravidelne sa odborne vzdelávam, aby som mohla klientom poskytovať aktuálne a spoľahlivé riešenia.
Vo voľnom čase sa venujem rodine, výletom do prírody a k pamiatkam. Mám rada cestovanie, oddych, rodinu a dobrý film.